Selecteer een pagina

droom van een ondernemer

Een nieuwe ondernemingsvorm

Een commercieel bedrijf dat haar bestaansrecht dankt aan haar sociale missie

Het primaire doel van dit bedrijf is niet winstmaximalisatie ten
behoeve van de aandeelhouders, maar vervulling van de sociale missie
dankzij de winst die het maakt.

visacare

Dit nieuwe bedrijf is VisaCare BV. Het bedrijf heeft een dubbele missie. De afgelopen jaren is er gestaag gewerkt aan het opbouwen van het bedrijf, de ontwikkeling van haar producten en dienstverlening en aan het in de markt zetten ervan. Het betreft een hoogwaardige zakelijke dienstverlening op het snijvlak van informatietechnologie en wet- en regelgeving. VisaCare beoogt daarmee een bijdrage te leveren aan de terugdringing van de complexe bureaucratische procedures waar de moderne rechtsstaten onder gebukt gaan.

Maar VisaCare is meer. In 2020 is VisaCare zover dat het ook de sociale missie van het bedrijf concreet vorm kan gaan geven. Stichting Pontem heeft tot doel invulling te geven aan deze missie.

pontem

Pontem is het Latijnse woord voor de brug. Deze naam, de brug, staat symbool voor verbinding, het overbruggen van gapende diepten. Stichting Pontem is een verlengstuk van VisaCare en vertegenwoordigt de sociale missie van VisaCare.

WIJ VINDEN HET EEN UITDAGING
OM EEN BRUG TE SLAAN TUSSEN  UITERSTEN

en commercieel rechtstreeks te verbinden
met sociaal, profit met non-profit, recht
met onrecht en rijk met arm.

Wat is vernieuwend?

VisaCare dankt haar bestaansrecht aan haar sociale missie. VisaCare is een bedrijf dat wat betreft uiterlijke vorm gelijk is aan ieder ander commercieel werkend bedrijf, maar hierin wezenlijk verschilt doordat het in werkelijkheid een volledig sociale maatschappelijke missie heeft meegekregen.
Het primaire doel van VisaCare is niet winstmaximalisatie ten behoeve van aandeelhouders, maar vervulling van de sociale missie dankzij de winst die het maakt.

Deze nieuwe ondernemingsvorm is een tegenhanger van de graaicultuur en gaat uit van de overtuiging dat de macht die geld vertegenwoordigt groot is en aangewend dient te worden om een bijdrage te leveren aan een betere wereld.

VisaCare ziet het als een uitdaging om een brug te slaan tussen deze uitersten en hiermee commercieel rechtstreeks te verbinden met sociaal, profit met non-profit, recht met onrecht en rijk met arm.

RELATIE tussen VISACARE EN PONTEM

Momenteel voorziet het Nederlandse rechtsstelsel nog niet in een passende rechtsvorm om een dergelijke missie vorm te geven. Daarom is Stichting Pontem opgericht. Deze stichting ondersteunt VisaCare in het verwezenlijken van haar sociale missie.

DE MACHT DIE GELD
VERTEGENWOORDIGT

De macht die geld vertegenwoordigt, is groot. Het is onze overtuiging dat die macht aangewend moet worden om een bijdrage te leveren aan een betere wereld.

Een bedrijf met een ziel, kan dat?

Ja, dat kan. Een ziel kan je in een bedrijf verankeren door middel van beleid, nieuwe financiële managementinstrumenten, modellen en cultuur.

Over de ondernemers

In de wereld is veel leed. Fabienne, Pierre en Rocher Reijnierse zijn gedreven ondernemers die een duidelijk doel voor ogen hebben. Met zijn drieën vertegenwoordigen zij de missie en visie van VisaCare. Daarom gaan zij de uitdaging aan en verbinden hun commercieel ondernemerschap aan een sociale missie. In plaats van winstmaximalisatie voor aandeelhouders zetten zij de winst in voor de verbetering van de leefomstandigheden van de meest kwetsbare groepen. Niet alleen in geld, maar ook door expertise beschikbaar te stellen. Het is een nieuw model van commercieel denken en werken. Met de verankering van het model binnen het bedrijf is de sociale visie en missie van VisaCare toekomstbestendig. Stichting Pontem is een stap in de verwezenlijking van die droom en een bijdrage aan een betere wereld.